2016. január 27., szerda

Téli kompót citrusokkal, körtével és almával


Álmos reggel. Ránézek az órára, hét óra van, egy-másfél órám van a gyerekek ébredéséig. Addig elkészítem a kakaót, kávékat, kitöltöm az almaleveket, bele adagolom a bérescseppeket. Az asztaltalt leterítem viaszosvászonterítővel, majd megterítek, odakészítem a kis bögréket, poharakat. A sütőt előmelegítem, mindig berakom pár percre az előző este vásárolt kiflit, croassoint-okat vagy kenyeret és kicsit rásütök és a kávét is szeretem előmelegített bögréből inni. Közben megállok a terasz ajtó előtt és a szemközti sárgaszínű házfalon várom, hogy megjelenjen az első napsugár. Ma azonban köd van, nedvesen fénylik a homokozó teteje a párától. Szeretem a természetes fényt, inkább ülök féhomályban, mint villanyfényben, ezért ilyenkor gyertyákat gyújtok. Télen, vagy rossz időben átmelegszem a látványától, olyan meghitt nézni a táncoló lángocskát, elképzelem, hogy a gyerekeim majd felnőtt korukban visszaidézik ezeknek a reggeleknek a hangulatát. Ráérős téli reggelek, kakaóval, gyertyával, pizsamában. Vigyázok rájuk, őrzöm őket, nem is szeretem ha bármi megzavarja. Ha a kicsi még nincs ébren, a nagyobbal összebújunk a kanapén és mesét olvasunk. 

Persze mindenre nem jut idő. Például ötféle gyümölcs megpucolására, összedarabolására semmiképpen nem.

Pedig szeretem a gyümölcsöt, főleg reggelire, joghurtba, zabkásába, tejbegrízen vagy csak egy szelet diós kalács mellé. Így találtam ki ezt a kompótot, ami azokból a gyümölcsökből áll, amik éppen otthon vannak, narancs, mandarin, kivi, körte, alma, banán, ananász esetenként mazsola is kerül bele. Apró kockákra vágom a gyümölcsöt, majd néhány narancs levében és natúr préselt almalében, egy rúd vaníilával, kevés cukorral vagy mézzel összeforralom és voila, kész az egész heti gyümölcsadagunk. Csak ki kell tennem reggelente az üveget az asztalra és semmi szeletelgetés, vágódeszkáról csurgó gyümölcslé vagy mosogatnivalóval nem jár. Uzsonnára néhány kanállal összeturmixolok túróval és készen is van a csodás túrókrém. De mindenféle sütihez is illik, én francia csokitorta, diós, mákos sütik, kekszek mellé kínálom miniatűr kis üvegtálkába mellé teszem. Remekül kiegészíti, főleg a tömény, édes, csokoládés ízekkel harmonizál.

Hozzávalók (egy nagy literes csatos üvegnyi lesz belőle)

  • Két narancs leve
  • Két-három dl natúr almalé
  • Egy narancs
  • Két mandarin
  • Egy banán
  • Egy körte
  • Fél ananász
  • Fél gránátalma magjai (a másik felének a levét facsarjuk ki s tegyük a kompóthoz)
  • Egy rúd vanília
  • Két evőkanál arany mazsola


Elkészítés:

Összekockázzuk a gyümölcsöt és a narancslében, almalében rottyantunk egyet rajta a vanília rúd kikapart magjaival együtt, úgy, hogy a hüvelyét is beletesszük (később az üvegben is hagyjuk majd benne így méginkább átjárja a vanília íz a kompótot). Ha kihűlt töltsük befőttes üvegbe vagy csatos tetejű nagyobb üvegbe és hűtőben tároljuk, így több, mint egy hétig is eláll. Babáknak különösen jó, mert a gyümölcs puhább lesz, mint nyersen és könnyebben megőrli az a pár fogacska...





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése