2015. január 29., csütörtök

Karácsonyi készülődés

Ahogy egyre több idő telik el az életemben háziasszonyként és anyukaként, úgy erősödik bennem a már eleinte is meglévő felismerés: a titok, a szervezésben és koordinációban rejlik. Sokan azt gondolják, hogy aki "csak" háziasszony az beszűkült és az élet többi területéről fogalma sincs, hogy milyen egy munkanap vagy hét, egy projekt időre való teljesítése, a csapatban dolgozás vagy irányítás. Én úgy gondolom, hogy az "otthonlét" alapos kiképzést jelent projekt menedzsmentből, vezetési, irányítási valamint együttműködési készségekből, egy anyánál senkinek nincs jobb osztott figyelme vagy beleélő, empátiás képessége - így azok akik nem alkalmaznak anyukákat, mindezektől a hasznos tulajdonságoktól esnek el, néhány otthon töltött hét, a munkából való kiesés félelme miatt. Pedig cserébe kitűnő munkaerőt jelentenek, különösen a nagymama korba ért nyugdíj előtt álló hölgyek, akik mindezen tapasztalatok birtokában vannak már, anélkül, hogy az immár felnőtt gyerekeik miatt aggódniuk kellene. - Persze az más kérdés, hogy én elképzelni sem tudom hány órából kellene állnia a napnak, ha még dolgoznék is valahol, valószínűleg negyvennyolcból, de inkább hetvenkettőből.
A háziasszony és családanya lét legnagyobb főpróbája pedig nem más, mint a karácsony. Hogyan lehet kipihentnek és szépnek lenni az ünnepi napokon, mégis összeállítani legalább egynapi ünnepi menüt, emellett beszerezni az összes ajándékot, gondosan becsomagolni őket és a lakást is ünnepi hangulatúvá varázsolni, természetesen mindezt sajátkezűleg. Az adventet meghitté tenni, koszorút, ajtódíszt készíteni és adventi naptárt barkácsolni a gyerekeknek... Mindezt úgy, hogy élvezzük is, hogy örömet találjunk benne, nem csak tervszerűen megvalósítjuk. Ezt a bejegyzést nem azért írom, mert azt gondolom, hogy én magam kiválóra teljesítek a fentiekben, hanem azért, mert minden évben megfogadom, hogy összegyűjtöm és lejegyzetelem a recepteket, bevásárlólistákat, teendőket, hogy jövőre csak elő kelljen venni. Idén végre valóban sikerült, és itt, a blogon biztosan meglesz (egy mappa, ki tudja hányadik polcon, hányadik doboz alján lenne egy év múlva.)




Karácsonyi ajándékok


Nem vagyok híve a nagy bevásárlásoknak, ezért én már ősz elejétől kezdve elkezdem beszerezni és elkészíteni őket. Ha rábukkanok egy olyan dologra vagy eszembe jut valami, aminek az egyik szerettem biztosan örülne, megveszem, ha van rá lehetőség, sokszor be is csomagoltatom és már így kerül fel a ruhásszekrényem egyik polcára. Október végétől pedig a hobbiként végzett kreatív tevékenységeim is ajándékok készítésre összponotsulnak.  Én pár nap alatt nem tudnék mindenkinek olyat kitalálni, aminek biztosan örülne és csak rohanás lenne a karácsony előtti napokban történő ajándékvásárlás, így, apránként intézve személyesebb, átgondoltabb és számomra sem megeröltető. Arról nem is beszélve, hogy anyagilag is kevésbé leterhelő, mint egyszerre megvenni mindent. Sok ajándékötlet karácsony előtt nem is kivitelezhető már, mert idő kell hozzá. Persze így csak egy részét lehet beszerezni az ajándékoknak, de már ez is nagy könnyebbséget jelent. A kislányunk kiskonyhát kapott a Jézuskától és már augusztus vége óta megvan, azóta tudtam hozzá kis muffinokat készíttetni, porcelángyurmából sütiket csináltam hozzá, kiskötényt varrtam és a rokonoknak is meg tudtam adni a paramétereket a kiegészítőkhöz. Így minden illik hozzá és a többiek ajándéka színesítette a miénket.

Bevásárlás


Az én szerepem a karácsonyi menü elkészítésében a három nap közül a 24.-re jut. Ezen a napon én készítem a teljes menüt, a többi két napon pedig a szüleinkhez megyünk, így 25-én van még itthon nálunk egy ünnepi reggeli, de azután a nagymamáké a terep (legalábbis, ami a konyhát illeti). Megkönnyíti a helyzetemet, hogy minden évben nagyjából ugyanazokat az ételeket készítem. A család is ezt várja, én is szeretem, mert hagyományt teremt és még inkább fokozza az ünnepi hangulatot a kedvenc ételekre való várakozás.

Advent

Advent első vasárnapján felteszem az ünnepi terítőt, kikerül az ajtódísz és az adventi koszorú, a kanapén a hétköznapi díszpárnákat lecserélem karácsonyi mintásra. Van a férjemnek és a kislányomnak is adventi naptárja, ezek is kikerülnek és elkezdik kibontani karácsony előtt 24 nappal, azaz december elsején. Apróságok vannak benne, minden évben más koncepciót találok ki, csoki természetesen mindig kerül bele, tavaly én készítettem a bonbonokat és trüffeleket, de szappan, fürdőgolyó, zokni, színházjegy is előfordul benne, a kislányomnak hajgumi, csatocskák, ujjbábok. Mind a négy vasárnap együtt gyújtjuk meg a koszorún a  gyertyákat, már reggeli előtt. A karácsonyfánkat már december elején feldíszítjük, együtt, közösen. Szerintünk kár az angyalkás meséért kihagyni belőle a gyerekeket, én is úgy élveztem gyermekkoromban a szüleimmel együtt díszíteni a fát. Minden dísznek meg volt a helye, mindenkinek a szerepe, hogy ki melyiket és hova teszi fel. A szaloncukor kötözés, az egyik legkedvesebb karácsonyi tevékenységem volt, apukámmal közösen. Egy könyvre rátekert jó sok zöld cérnát, majd a két végén elvágta és egy külön módszerrel felkötöztük valamennyit, persze néhányat azért meg is ettünk közben. A másik kedves emlékem a Mikulás előtti közös csizma tisztítás, szintén apukámmal, aminek apropójából persze az összes cipőt kitisztítottuk. - Főleg a saját élményeim alapján gondolom úgy, hogy a gyerekeknek rendkívül fontosak a szertartások, rituálék, ezért is igyekszem minél többet beépíteni a családom életébe, az ünnepekhez kapcsolódóan pedig külön figyelmet fordítok erre. Szeretjük, hogy a karácsonyfa már hetekkel karácsony előtt áll a nappalinkban, segít még inkább ráhangolódni az ünnepekre. A karácsonyfa felállításával együtt kikerül a teljes karácsonyi dekoráció is lakásban. Az első két vasárnap sütöttünk karácsonyi kekszet, citromos vaníliás kekszet, diós kekszet, mézes süteményt - így karácsony előttre megtelt az összes fémdoboz, jó volt a tea és kávé mellé ropogtatni a mindenféle harang, csillag és hópehely alakú sütiket. Ha valaki meglátogat, stílusos ezzel kínálni és ha hirtelen ajándékozni kell, akkor is jó szolgálatot tesz, néhány szem keksz, celofánba szépen becsomagolva, átkötve egy masnival.
Az adventi koszorút mindig én készítem, előfordul, hogy következő évben is kikerül a tavalyi, mert annyira jól sikerültnek tartom. A gyertyákból két csomagot szerzek be, mert az első biztosan leég, de előfordulhat, hogy a többi is, ha sokat égetjük. Szintén évek tapasztalata alapján alakult úgy, hogy a koszorú készítéséhez nem használok fenyő vagy tuja ágakat, friss terméseket, leveleket, mert így az adventi időszak alatt legalább egyszer fel kellett frissíteni a koszorút, mert hullott vagy elszáradt rajta a díszítés - a sok karácsonyi teendő közepette ehhez már nincs még egyszer kedvem.



December 24.


A karácsonyi előkészületek során szem előtt tartom, hogy nem kell minden évben minden olyan tevékenységet kötelezően végigcsinálni, amelyek klasszikusan a karácsonyi készülődés részei. Igyekszem egyszerűsíteni, persze csak olyan mértékig, hogy ne menjen az ünnepi hangulat rovására,  de maradjon időm mindenre és ne a rohanásról, a teljesítményről szóljon az előkészület. Egyik évben lehet mézeskalács házikót készíteni, ez egy papírdobozban elcsomagolva jövőre ugyanolyan szép lesz. Másik évben lehet új adventi koszorút vagy ajtódíszt készíteni, következő évben pedig új terítőt és díszpárnákat varrni vagy új díszeket készíteni a karácsonyfára. Ugyanígy vagyok a sütéssel is. Egyik évben mézes keksz van, következő évben pedig diós keksz vagy trüffel, nem kell tízféle aprósütemény, teljesen felesleges. Ahogy a guba mellé szükségtelen  a bejgli, a madártej mellett pedig a panna cotta vagy a tiramisu. Az ünnepek nem az evésről szólnak, fontos része, de nem kizárólagos, és ha túlzásba esnék, akkor nem maradna más hasonlóan fontos dolgokra időm. Mint például a gyerekemmel játszani, a férjemmel összebújni és megnézni egy jó filmet. Nehéz ezt betartani, legalábbis nekem, mert én szeretek mindennel túlzásba esni, éppen ezért tudatosan figyelek erre. Persze a fordítottja sem jó, szerintem jó dolog közösen leülni a terített asztal köré, és látni ahogy a szeretteink közösen elköltik az ünnepi ebédet vagy vacsorát és közben jót beszélgetnek. Sok múlik a "körítésen", a terítésen, az ünnepi étkészlet előkerül a  vitrinből, más a szalvéta, a terítő, minden azt jelzi, hogy ünnep van. A családban nagyon fontos integráló ereje van a közös étkezéseknek, különösen igaz ez az ünnepekre. Meghatározza a menü, a teríték, az étel elfogyasztására vonatkozó hagyományok, szokások. Nem véletlen, hogy, aki kacsán nőtt fel, annak nem is ünnep a szenteste kacsa nélkül...
Amit a december 24-el kapcsolatban fontosnak tartok, hogy ne csak az este legyen "szent" és meghitt, hanem az egész nap az ünnep hangulatában teljen. Mindhárom étkezés legyen, nyugodt, körülményes, gyertyafényes, lengje be a karácsony misztikuma, meghittsége. Az ünnepi menüből, amit lehet előre elkészítek, csupán a  vacsora előtt szoktam egy órát a konyhában tölteni, az egész nap a közös együtt létről, játékról szól. A gubát elkészítem már napokkal előtte, a sodót hozzá aznap reggel, amíg a reggeli tea készül. A brióst előző este készítem, a húsleves és a sütőtökkrémleves szintén 23-án készül.




December 24-i menü

Reggeli
Kacsamáj pástétom, briós ( a töltelékből kimarad a fahéj és a cukor), tea

Ebéd
Sütőtökkrémleves, mákos guba
Nálunk, az én családomban a hagyományos menü szenteste a halászlé és mákosguba. A férjem családjában a hagyományos étel ilyenkor a kacsa. Kompromisszumként született meg ez a megoldás, amit mindannyian jónak tartunk és szeretünk.

Vacsora
Húsleves, idén fácánhúsleves,
Rozéra sült kacsamell házi krokettel és barackbefőttel,
Panna cotta - általában marcipános vagy fehér csokis, de teszek bele mákot, mert nekem a mák hozzátartozik a karácsony ízvilágához. Öntetnek gránátalma vagy narancs öntetet készítek, esetleg szilva befőttel kínálom vagy sűrű házi lekvárral.



December 25-i reggeli:

A hagyományos ünnepi reggeli, amióta férjemmel együtt töltjük a az ünnepeket az amerikai palacsinta fahéjjal, mézzel és dióval. Idén ezen a napon is kacsamájpástétom volt brióssal, tekintettel arra, hogy 9 hónapos terhes vagyok és finoman szólva is elfáradtam az elmúlt hetektől - új lakásba költöztünk, babaváró volt - így megengedtem magamnak (a férjem erős ráhatására), hogy a maradék briós és kacsamájpástétom legyen a 25-i reggeli is. Az amerikai palacsintát azért tartom jónak, mert a 25-i ebéd a húsról szól, általában vad, szarvas és vaddisznó van, így előtte egy könnyű, édes reggeli kifejezetten jól esik. A palacsintát ki szoktam szúrni szív alakú sütiformával, de jópofa fenyőfa, harang vagy más kiszúróval is.



Ütemterv a karácsonyi készülődéshez


Október vége

Ajándéklista elkészítése legkésőbb október végén. Össze kell írni a neveket, hogy kinek szeretnénk ajándékozni, ha valakinek van rögtön ötletünk, oda is írhatjuk a neve mellé. A névsor készítés segít észben tartani már hónapokkal karácsony előtt, hogy kik azok, akiknek szeretnénk örömet okozni, arra késztet, hogy legalább egyszer átgondoljuk és leírjuk - így előfordulhat, hogy amikor teljesen mással vagyunk elfoglalva és éppen a városban sétálunk vagy rohangálunk, ügyintézünk be fog ugrani majd valamiről, hogy "igen, ennek az XY biztosan nagyon örülne" - tehát segít, hogy szembejöjjenek velünk az ajándékok. Abban is segítségünkre lehet, hogyha egy ajándék több előkészületet igényel, akkor ezeket időben megtegyük. Fénykép rendelés esetén vagy ha készíttetni szeretnénk valamit, akkor ilyenkor még van esély rá, hogy elkészül, novemberben már sokan csak a kezüket tárják szét, hogy tele vannak munkával és megrendeléssel, így nem tudják vállalni az általunk megálmodott dolgot.
Érdemes nekiállni a lakásdekorációnak is, mert pár hét és itt az advent, onnantól már más dolgunk is lesz, és addigra jó ha elkészülnek a díszek, advent első vasárnapján már aktuálissá is válik a kihelyezésük.

November eleje

Az adventi naptáraknak mindenképpen neki kell állni, ha szeretnénk különlegesebb, egyedibb ajándékokat is belecsempészni.

November közepe

Megrendelem a hentesnél a kacsát és más olyan dolgot, amire szükségem lesz. Ilyen például a kacsamáj, amit december 20-tól szinte lehetetlen beszerezni, kivéve a hízottat, amit én nem nagyon szeretek.

November vége

Legkésőbb ilyenkor célszerű elintézni az utolsó karácsonyi ajándékokat, még nincsen tömeg, sorban állás. Megveszem a csomagoló papírt, celofánt, celluxot, ha nincs otthon cellux tépőnk(adagolónk) akkor feltétlenül vegyünk, nagyon szokott hiányozni ha véletlenül nincs. Mindig egyféle csomagolópapírt veszek, és hozzá maximum kétféle szalagot és egy kötözőt. Az ikeában találtam idén egy remek papírt, egyik oldala pöttyös, a másik csíkos - nagyon szépen lehetett vele játszani a csomagolás során. 

December eleje

Ez az apró sütik készítésének az ideje, idén a kislányommal és a férjemmel többször is sütöttünk közösen, de barátokkal is szoktam, mert nagyon jó közös program. Tapasztalat, hogyha közös sütést rendezünk, mindig kérjük meg az illetőt, aki sütni érkezik, hogy hozzon magával már előre összegyúrt tésztát, ne a mi konyhánkban koszoljon és ne azzal teljen a sütésre szánt idő. Én már elkészített tésztával szoktam várni a sütni hozzánk érkezőket, és a kislányommal és férjemmel is csak a kekszek kiszaggatására korlátozódik a közös rész, így közben van idő forraltborozni és beszélgetni is és sokkal élvezetesebb.


December közepe

Elintézem a nagy bevásárlás azon részét, amit a nem friss élelmiszerek jelentenek, a piacra pedig 21 vagy 22-én megyek. A kacsát, bár tisztítottat veszek, mindig van mit tokozni rajta, majd rögtön bepácolom és így teszem már a hűtöbe.



Karácsony előtti napok:


December 22.

A csomagolás fontos, persze egyszerűbb egy papírszatyorba rakva átadni az ajándékot, de én nagyon értékelem ha szépen becsomagolt ajándékot kapok, érzem rajta a törődést, hogy gondoltak rám és a meglepetés is nagyobb. Én rászántam egy estét, beraktam egy jó filmet közben, és a karácsonyfánk mellett a földön üldögélve szép sorban becsomagoltam az ajándékainkat, kidíszítettem a csomagokat, ehhez nagyon jól jön egy ragasztópisztoly. A csomagolás közben elkészítem a guba tésztáját is, a hozzávalókat pillanatok alatt összekeverem, majd miután megkelt már gyerekjáték - csak ne felejtsük a sütőben, meg van a veszélye, hogy belemerülünk a filmnézés és ajándékcsomagolás tevékenységébe.


December 23.

Elkészítem a 24-i menüt, a húslevest, a sütőtökkrémlevest és a panna cottát, saját készítésű barackbefőttről mindig gondoskodom még a nyáron, így azt nem kell. Ha valakinek nincs, akkor javasolom a körte kompót készítését (ha kacsa a vacsora). Elkészítem a másnapi ünnepi reggelihez a brióst.

December 24.

Ha reggel sül ki a briós, akkor azalatt kivasalom a karácsonyra szánt terítőt és megterítek, reggel elkészítem a gubához a sodót. Így onnantól kezdve, hogy a család felkel, már csupán egész nap annyi teendőm van, hogy ebédre meg kell melegíteni a sütőtökkrémlevest, a gubát felönteni mákos tejjel és kicsit berakni a sütőbe, és este, egy órával a vacsora előtt, elkészítem a krokettet, és a kacsát, kitálalom a húslevest és a panna cottához ilyenkor készítem frissen a gránátalma vagy narancs szószt.


Bevásárló lista (idei bevásárlólistám)

Hipermarket:


  • 3 kg nádcukor
  • 2 kg porcukor
  • 1 kg himalája só
  • 6 kg liszt
  • 6 vaj (ebből nyugodtan betárazhatunk, mert szinte mindenbe kell és úgyis eláll. Az egyetlen dolog, ami még sosem romlott ránk)
  • Szódabikarbóna
  • Sütőpor
  • Száraz élesztő
  • Vörösbor
  • 4-5 tábla étcsoki
  • 4-5 tábla tejcsoki - mindkettő kiváló alapanyag forrócsokihiz, trüffelhez, kekszekhez, ilyenkor nem árt ha van otthon belőlük.
  • 2 csomag zselatinlap
  • Kávé
  • Makréla filé
  • Tonhal konzerv - gyors vacsora alapanyagot jelentenek, amikor a nagy együttlétből és játékból nincs kedvem kiszakadni a vacsora készítés miatt.
  • Babkonzerv - Pár karika pirított kolbászon felmelegítve, tükörtojással és friss (vagy süthető) péksüteménnyel kínálva, szuper reggeli kerekedik belőle.
  • Süthető kenyér (nem vagyok a híve, de 24- és 30 között a boltok olyan sajátosan vannak nyitva, hogy szinte követhetetlen és nem is mindig van kedvünk kibújni korábban azért az ágyból, hogy péksütit vegyünk. Ilyenkor kivételesen jól jöhet néhány bekészített süthető péksütemény.)
  • Tartós tej - szintén nem vagyoka  híve, sem ennek sem másmilyen boltban kapható tejnek, mi kizárólag a piacon vesszüka  házi, friss tejet vagy a cserpes tejet isszuk, de hasonló okokból, mint, amit a kenyérnél is írtam érdemes 2-3 dobozzal venni, a semminél jobb a mákos gubához vagy reggeli zabkásához.
  • Kelt tészta lap: Leveles fajta, ez szintén nagyon praktikus dolog, sokoldalúan felhasználható. Én cserpes sajtkrémmel töltöttem meg, egy kevés mascarponéval kikeverve - szuper reggeli vált belőle, mindössze 10 perc alatt, azon ritka alkalommal, amikor a kislányunkkal együtt keltünk fél tízkor.

Fűszerek:

  • Mézeskalács fűszerekeverék, de csak rendes fűszerestől, igazi alapanyagokból összerakva, nem a bolti instantra gondolok. Ha nem találunk ilyet (karácsonyi vásárban biztosan van) akkor készítsük mi.
  • Őrölt fahéj
  • Koriander
  • Szerecsendió (egész!)
  • Szegfűszeg, őrölt és egész is
  • Csillagánizs (egész)
  • Kardamom



PIAC

  • 600 g krumpli a kroketthez, érdemes kétszer ennyit venni, ha a családban valaki készít olyan ételt az ünnepek során, amiből aztán csomagolnak nekünk és nekünk köretet kell hozzá csak készítenünk. (páldául a vadashoz).
  • 1,5 kg lencse 
  • 40 db tojás
  • 3 kg méz
  • Egy szál szárazkolbász
  • 3 db főzőkolbász
  • Kacsamell, fácánhús, 600 g kacsamáj, velős csont
  • 4 db Lilahagyma
  • Két fej fokhagyma
  • Egy vöröshagyma
  • Egy szál pore hagyma
  • Egy paprika
  • Két zeller
  • Egy csokor petrezselyem
  • 7 db sárgarépa, 4 darab fehérrépa,
  • Egy sütőtök
  • Gránátalma
  • banán
  • Narancs


Pékség





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése