2013. május 27., hétfő

Nem piskóta...

Mostanában annyit bénázok a piskótával, hogy muszáj volt valamire felhasználni az elrontott piskóta tortákat. Nem szeretem a felemás megoldásokat, így nálam szóba sem jöhet, hogy bevonom valamivel, majd az eltakarja, hogy nem sikerült jól. Dehogynem látszik sajnos nem fedi azt el semmi, az értő szemek elől, másrészt, ha összeesik, annak az az oka, hogy nem sült át a közepe, a félig átsült piskóta pedig nem túl finom, hiszen ragacsos és szalonnás az állaga. Így feldaraboltam, sütőpapírra raktam és vissza tettem a sütőbe, ahol légkeveréssel 150 fokon roppanósra sütöttem. Pár napig még kint hagytam száradni, utána dobozban sokáig eláll, tökéletes lesz pohárkrémekhez babapiskóta helyett. A piskóta sütésre külön nem térnék ki, a receptet nagyjából mindenki ismeri, én minden héten meg fogom próbálni, nagyon sok tippet és tanácsot kaptam, hogy mik a lehetséges okai annak, hogy folyton összeesik. Ha rájövök, és sikerül egymás után legalább ötször tökéletes minőségben piskóta tortát készítenem, akkor készen állok a piskótáról szóló bejegyzésre is. Addig is, maradok a pohárkrémnél. 


A kislányom keresztelőjére készült ez a finomság, úgyhogy egyből harminc ember tesztelte le, ráadásul a másik desszert a Pezsgőház fantasztikusan finom dobos tortája volt, így külön büszke vagyok rá, hogy mind elfogyott és egytől-egyig dicsérték. Persze, gondoltam én is, mégis mi mást mondhatnának szerencsétlen vendégek, mint azt, hogy finom, de amikor azzal a kérdéssel jöttek oda, hogy ebből fejenként mindenkinek csak egy jut vagy ehetnek többet is, akkor azért megnyugodtam, hogy ha az eredeti terv szerinti piskóta torta nem is jött össze, azért annyira mégsem hibáztam nagyot.


Hozzávalók: 

300 gramm mascarpone
300 gramm fehér csokoládé
2,5 dl tejszín
40-50 kocka piskóta (egy tepsi)
500 gramm eper
30-40 szem cseresznye

A sziruphoz:
egy csokor friss menta
néhány levél friss citromfű
egy citrom
60-70 gramm cukor

Elkészítés:

A fehér csokoládét vízgőz fölött felolvasztom, gyorsan, minél kevesebbet kevergetve, hogy nehogy szemcsésedjen, esetleg egy fél mogyorónyi vajat is hozzá lehet adni. Ha felolvadt, akkor rögtön kanalanként belekeverem a mascarponét, fontos, hogy a mascarponét keverjük a csokihoz és nem fordítva. 300 gramm epret pürésítek és hozzákeverem, a tejszínt keményre verem és azt is hozzáforgatoma  krémhez. 
A sziruphoz egy kevés vizet forralok, éppen annyit, hogy a cukrot majd ellepje, elkeverem benne a cukrot, a citrom reszelt héját, beledobom a menta és a citromfű leveleket és összeforralom 1-2 perc alatt. Ha készen van kiszedem a leveleket és a citromlevet átszűrve hozzáadom. A piskóta kockákat meglocsolom a sziruppal, vagy néhány másodpercre megfürdetem benne, ez attól függ, hogy mennyire kemény a piskóta. 
A maradék epret szépen felvágom és a poharakba rendezem a piskótát, az epret és a krémet. Üvegpohárban mutat a leginkább, lehet alkoholos, koktélos poharakba is rendezni, de akár egy vizes pohárban is guszta, attól függ mekkora adagokat szeretnénk és hány felé akarjuk osztani. A cseresznyéket fürtönként ráhelyezzük és mentalevéllel díszítjük. Néhány órára érdemes hűtőbe tenni, hogy összeérjenek az ízek.




3 megjegyzés:

  1. Nem csak akkor esik be a közepe, ha nyers marad, nekem hűlés közben is beesett úgy, hogy a tűpróbán átment. Ha nem sül át a közepe, akkor alacsonyabb lángon kell sütni, vagy alufóliával betakarni, ha nem hőlégkeveréses a sütő. A kihűlésnél fejjel lefelé kell fordítani, elvileg akkor nem esik be a közepe. Nem egy egyszerű dolog ez...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, mindenképpen ki fogom próbálnia fejjel lefelé módszert:)

      Törlés
    2. Szívesen, egyébként ezek se tuti tippek, én végül inkább kisebb átmérőjű, magasabb formára váltottam, azzal biztos, hogy átsül a közepe, magas lesz, és lehet szeletelni 3-4 felé... Sajnos ez sem tökéletes, most meg az a kínom, hogy mindig megreped, viszont ahogy néztem a tv-ben, a mestercukrászoknak is néha megrepedhet a teteje, ők fogják, levágják róla azt a részt, aztán megy a pohárkrémekbe, és csak a tökéletes lapokat használják fel a tortához... Szóval nem kell olyan véresen komolyan venni ezt a piskóta témát. :-) További szép napot! :-)

      Törlés