2014. május 12., hétfő

Bodzás szalagos fánk


Nigella vagy Gordon Ramsay ide, jobbnál jobb gasztro blogok oda, azért itt van nekünk a jó öreg verhetetlen Horváth Ilona, akinek szakácskönyve minden magyar háztartásban megtalálható. A barátainkkal egy kis kertis mulatságot rendeztünk, ha már május van, akkor hívjuk majálisnak, és a nagymamámat megkérdeztem, hogy oda tudná-e adni annak a finom fánknak a receptjét, amit ő is szokott készíteni. Igencsak meglepődtem, amikor leemelte a polcról Horvát Ilona rojtosra forgatott könyvét, és fellapozta a szalagos fánknál. Én azt hittem, hogy valami ősi családi recept alapján készült az az ínycsiklandóan finom, gyermekkori nyaraimat idéző fánk, amire még ebéd után is rájártunk és gyomorrontásig képesek voltunk enni belőle. - Persze miért is ne lehetne nagyon jó Horváth Ilona? Kicsit átlapoztam és tele van olyan receptekkel, amelyek igenis jók.  Igaz képek nélkül, száraz stílusban, de telis tele hasznos információkkal, a kelt tésztákról majdnem két teljes oldal van, melyik típust meddig kell pihentetni, dagasztani, keleszteni... Különösen tetszett a bevezető mondata, miszerint "Étrendünkben fontosak és szükségesek a kelt tészták." - De jó ezt olvasni! Ma már nem egy táplálkozási irányzat (őrület) van, amelyik szerint a kenyeret, fehér lisztet, péksüteményeket ki kellene vonni az étrendünkből. Ha más szerepük nincs is azon kívül, hogy milyen finomak, már akkor is kár lenne értük...

Hozzávalók:

50 dkg liszt
3 dkg friss élesztő
5 dkg porcukor
5 dkg megolvasztott és visszahűtött vaj
2 tojás sárgája
2 cl rum
késhegynyi só
6-8 fej szép nagy bodzavirág
3 dl tej az élesztő felfuttatásához és még annyi, (kb.1-2 dl) amennyit a tészta keverésénél felvesz a liszt
1 liter olaj vagy 1kg zsír a sütéshez

Elkészítés:

A szakácskönyv szerint " A fánk a legkényesebb kelt tészta. Összeállítása, kelesztése és sütése nagy gyakorlatot kíván." - Sütöttem már sokféle kelt tésztát, de igaz, ami igaz, fánkot még nem. Így hát egy kicsit megijedtem, nem túl bíztató szavak ezek, az első fánk sütés előtt, főleg ha vendégeknek készíti az ember. Végül azért egészen jól sikerült...

A lisztet egy nagy kerámia tálba szitáltam és pár percre betetettem meglangyosítani a felmelegített sütőbe.
Összekevertem a 3 dl langyos tejet, egy kanál porcukrot és 3 kanál lisztet, majd belemorzsoltam az élesztőt és szintén a meleg sütőbe tettem. Vigyázat, csak meleg legyen, ne forró, mert akkor leforrázzuk az élesztő gombákat és nem jön fel. Ha hűvös helyre tesszük, szintén nem fog feljönni. Legjobb az enyhén befűtött sütőbe betenni. (de a sütőt állítsuk le, kikapcsolt állapotban tegyük bele)
A többi porcukorral kikevertem a tojássárgáját és hozzáadtam az érett kovászhoz (felfuttatott élesztőhöz), majd hozzáöntöttem a langyos, olvasztott vajat, a rumot, a lisztet és a késhegynyi sóval elkevert 1-2 dl langyos tejet. A legvégén belemorzsoltam a bodzavirágokat is. Lágy "kalácstészta sűrűségű" tésztát kell kapnunk. 
A robotgép dagasztó fejével negyed órát dagasztottam, majd kelesztő tálba tettem és másfélszeresére kelesztettem, körülbelül egy óra alatt. nem szabad túlkeleszteni, mert "nem lesz szalagos".
Ezután liszttel megszórt gyúródeszkára borítottam és a kezemmel ujjnyi vastagságúra lapogattam, majd egy vizespohárral kiszaggattam. A maradék tésztát újra összegyúrtam és kiszaggattam. (nem pihentettem és kelesztettem előtte, bár a recept szerint kellett volna, de ezt túl hosszadalmasnak találtam). Sütőpapírral borított tepsibe raktam, letakartam egy konyharuhával és a bemelegített (maximum 40 fok) sütőben még fél órát kelesztettem őket.
Majd közepesen forró olajban kisütöttem őket, az elején ellenőriztem egy "próbafánkkal" az olaj hőmérsékletét. Nem tudtam elképzelni, hogyan lesz a fánk közepében a lyuk. Nagyon egyszerű: a megkelt fánkok tetejébe benyomjuk a mutatóujjunkat és az kerül alulra a sütés elején. Majd ha aranybarnára sült megfordítjuk és a másik felét is megsütjük. A sütés kezdetén, mielőtt megfordítjuk a fánkokat fedjük le a serpenyőt fedővel, amikor megfordítjuk a fánkokat már fedő nélkül süssük tovább. Eperlekvárral kínáltam, a bodzás változathoz nekem az illik hozzá a legjobban, de finom bármilyen lekvárral.

És, hogy mitől szalagos, a szalagos fánk?  Képtelen voltam rájönni, de a majálison az anyósom szerencsére elárulta a titkot: a fánkok oldalán látható halvány, fehér csík miatt hívják "szalagos fánknak".


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése